На головну

Логін:
Пароль:
Забули_пароль? Реєстрація
ТОВ "КрАЗ Лізинг"
Кошик
Пусто

Луців Ю.М. - перший заступник
директора ТОВ „КрАЗ Лізинг
"

 

Про відносини між банками, лізинговими компаніями та лізингоодержувачами.

            Економічна криза в січні - лютому 2009 року значно загострилася для всіх учасників фінансового ринку України, виробників, простих громадян. Кінець 2008 року та січень 2009 року всі прожили за рахунок інерції, потенційних резервах тощо. Вже в січні ц.р. значно впали платежі лізингоодержувачів перед лізингодавцями, а ті в свою чергу зменшили розрахунки з банками кредиторами. В лютому місяці неплатежі збільшилися в геометричній прогресії. Лізингоодержувачі з власної ініціативи почали звертатися до лізингових компаній з проханням надати відстрочку лізингових платежів на 3-6 місяців, або повернути предмет лізингу. До нашої лізингової компанії з пропозиціями про відстрочку платежів звернулося більше 50% лізингоодержувачів.

         Ми в свою чергу звернулися до наших банків партнерів, зокрема ВАТ „Банк „Фінанси та Кредит", „Укрексімбанку" та інших. Хочу подякувати керівництву цих банків, які з розумінням віднеслися до наших пропозицій, пішли нам, а отже і лізингоодержувачам на зустріч. Ми спільно розробили для кожного окремого лізингоодержувача програми підтримки лізингоодержувачів. Це і відтермінування повернення кредитів, а отже і лізингових платежів на строк від 3 до 6 місяців з пролонгацією договорів, це пере кредитування валютних кредитів у гривневі на зваємновигідних  умовах тощо.

         Ми розуміємо, що лізингоодержувач не сплачує платежі тому, що практично зупинене всі основні галузі промисловості: будівництво, дорожнє будівництво, металургія, виробництво будівельних матеріалів тощо. Вантажні автомобілі, спецтехніка сьогодні практично не використовується, а отже попиту ні на нову, ні на ту що була у використанні немає.

         Ми працюємо з кожним лізингоодержувачем персонально по кожному предмету лізингу. В першу чергу лізингоодержувач зобов'язаний доказати, що починаючи з певного періоду, від зможе забезпечити сплату лізингових платежів. Як доказ своєї потенційної платоспроможності вони надають копії договорів на проведення робіт, акти звірки щодо заборгованості їхніх дебіторів і в першу чергу бюджету. Відповідні служби нашої компанії перевіряють достовірність наданих документів, розрахунків після чого, лізинговий комітет приймає відповідне рішення. Ми, як лізингодавці, зацікавлені у кожному клієнту, тому стараємося йти на зустріч.

         Застосовуємо, за згодою лізингоодержувача, різні методи:

  • відстрочення сплати лізингових платежів в частині погашення вартості „тіла" предмету лізингу до 6 місяців;
  • реструктуризацію заборгованості;
  • поєднання обох попередніх пунктів тощо;
  • пролонгацію договору лізингу із збереженням суми лізингового платежу.

 Разом з тим, вимагаємо від лізингоодержувачів виконати ряд вимог:

  • тимчасової зупинки (консервації) машин і механізмів, на час відстрочення сплати лізингових платежів. В основному, це стосується легкових автомобілів та незадіяних вантажних транспортних засобів та спецтехніки;
  • незначного збільшення винагороди лізингової компанії в частині погашення банківських відсотків за кредит тощо.

На наш погляд, стосунки між лізинговою компанією і лізингоодержувачами, та лізинговою компанією і банками повинні бути партнерськими. Правда із кожного правила, є винятки. Маю на увазі таких лізингоодержувачів, які вже значний термін не сплачують лізингових платежів. До таких „партнерів" ми звичайно застосовуємо різноманітні санкції, аж до безспірного вилучення предмету лізингу.

Як приклад, можу привести реальний приклад не називаючи, поки що, назви цієї компанії. На початку 2008 року ТОВ „КрАЗ Лізинг" передала одному ТОВ 17 вантажних автомобілів Мерседес, надали на 6 місяців відстрочку лізингового платежу в частині погашення „тіла" предмету лізингу. До серпня минулого року ТОВ сплачував лізингові платежі біль-менш регулярно. З серпня почалися серйозні проблеми. Проект, під який бралися ці транспортні засоби, не відбувся. У лізингоодержувача почалися фінансові проблеми, що привело до зростання заборгованості за лізинговими платежами.

Бачачи початок проблем, ми запропонували цьому ТОВ повернути 5 вантажних самоскидів, які ми у липні-серпні передали у фінансовий лізинг іншим лізингоодержувачам. Інші автомобілі ТОВ на жаль відмовилося добровільно передати, сподіваючись на нові замовлення. Але втрутилася економічна криза, яка практично загнала у безвихідь нашого клієнта. Станом на 1.03.2009 року заборгованість за лізинговими платежами значно перевищила 2 млн.грн.. Ми провели з ТОВ ряд переговорів на рівні керівників двох компаній і виставили умови, які ТОВ зобов'язане виконати:

  • термінового погашення 50% заборгованості;
  • передачі додаткового нерухомого майна у заставу;
  • надати документальне підтвердження своєї платоспроможності.

Лише після цього ми будемо готові почати переговори про реструктуризацію решти боргу, внесення змін до графіку чергових лізингових платежів тощо. Якщо ТОВ не виконає до встановленого терміну взяті на себе зобов'язання „КрАЗ Лізинг", по-перше - передасть позов до господарського суду на відшкодування заборгованості, штрафів, завданих збитків (лише за попередніми розрахунками ця сума перевищила 5 млн.грн.); по - друге: приступимо до безспірного вилучення предмету лізингу.

Законодавство України дозволяє вилучати предмет лізингу у кількох випадках:

  • за приписом нотаріуса, якщо договір фінансового лізингу завірявся нотаріально;
  • за рішенням суду;
  • безспірне вилучення лізингодавцем, якщо це передбачено договором фінансового лізингу.

В кожному договорі фінансового лізингу, який укладає ТОВ „КрАЗ Лізинг" є ціла стаття, яка передбачає підстави для безспірного вилучення предмету лізингу, перша з яких, це затримка сплати чергового лізингового платежу, або його частини більше ніж на 30 календарних днів. До речі, лізингоодержувач, згідно договору, сам добровільно зобов'язаний передати предмет лізингу на вимогу лізингодавця, якщо цього не відбудеться, або буде чинити опір, лізингоодержувач зобов'язаний сплатити штраф у сумі 20% від початкової вартості предмету лізингу.

На жаль, влітку 2008 року, ми вимушені були, із залученням правоохоронних структур, вилучити 20 вантажних самоскидів у одного лізингоодержувача, який систематично не сплачував встановлених лізингових платежів. Такі наші дії дали хороший результат, лізингоодержувач через тиждень після вилучення предмету лізингу, погасив всю заборгованість, сплатив всі штрафи і пені, в тому числі і штраф за опір при поверненні предмету лізингу. Ми продовжили з ним договір фінансового лізингу на нових умовах, і зараз він систематично і в повному обсязі сплачує лізингові платежі.

Хочу зазначити, що  вилучення предмету лізингу в сьогоднішніх економічних умовах не завжди вирішує проблему, тому що лізингоодержувачі просто не можуть забезпечити отримане в лізинг обладнання роботою, а отже і не мають поступлень коштів. На нашу думку потрібно знаходити компромісні рішення, які б дали змогу витримати пік кризи і лізингодавцю, і лізингоодержувачу.

У зв'язку з кризою, ТОВ „КрАЗ Лізинг" працює лише з виробниками предмету лізингу і в першу чергу ХК „АвтоКрАЗ". Ми пропонуємо клієнтам досить не погані умови лізингу вантажних автомобілів КрАЗ всіх модифікацій, а також прямі їх продажі. Умови фінансового лізингу: 10% перший платіж, строк лізингу 1-3 роки, винагорода лізингової компанії - від 17%. Працювати з іншими продавцями предмету лізингу стало значно важче, тому що значно зросла вартість кредитних ресурсів, яких практично не можна взяти у жодному українському банку, а найголовніше ємність ринку будівельної та спеціальної техніки практично дорівнює нулю.

На наш погляд вирішенням проблеми має бути створення та фінансування державних програм з будівництва доріг, мостів, будинків, створення інфраструктури для майбутнього чемпіонату Європи з футболу, створення вітчизняного споживчого ринку, що дало б поштовх до відновлення всіх галузей економіки України. В цьому випадку спочатку стали б витребувані існуючі основні засоби, що дало б можливість лізингоодержувачам, кредиторам платити платежі, повертати кредити. На другому етапі, в кінці цього року, на початку наступного знову появиться потреба в новій техніці, яку зможуть забезпечити в першу чергу лізингові компанії.

На жаль, і в Уряді, і в Парламенті поки що йдуть лише розмови, суперечки, взаємне поборювання, яке тільки поглиблює кризу.

 

 
Останні новини:
Про лізинг
Лізинг – це сучасний ефективний спосіб фінансування транспортних засобів. Суть його полягає у довгостроковій оренді автомобіля із правом викупу в кінці строку лізингу.