На головну

Логін:
Пароль:
Забули_пароль? Реєстрація
ТОВ "КрАЗ Лізинг"
Кошик
Пусто

Актуальні проблеми лізингу та шляхи їх вирішення.

Одним із фінансових показників лізингової компанії є співвідношення власного та заємного капіталу. Цей показник вважається кращим, коли він дорівнює або менший від 10%. Зрозуміло, що всі лізингові компанії  використовували кредитні ресурси для придбання предмету лізингу.  Тому фінансова та банківська криза зачепила і лізингові компанії. Разом з тим фінансова криза призвела до суттєвого скорочення виробництва у всіх галузях економіки і в першу чергу у тих, що динамічно розвивалися в останні 5-10 років: металургія, будівництво, машинобудування. Підприємства цих галузей не тільки припинили процес оновлення основних фондів, але в більшості випадків у рази скоротили виробництво, що в свою чергу призвело до скорочення власних обігових коштів та затримки, або взагалі припинення сплати лізингових платежів. В результаті отримаємо замкнуте коло: лізингоотримувачі не розраховуються з лізинговими компаніями, а лізингові компанії не можуть розрахуватися з банками-кредиторами.

Ще одна важлива і, я б сказав, надскладна проблема у стосунках між банками та лізинговими компаніями виникла в результаті росту курсу іноземних валют, в першу чергу долара США та Євро, до гривні. Лізингові компанії, як і інші суб'єкти господарювання отримували банківські кредити у валюті, тому що курс протягом останніх років був стабільним, відсоткові ставки значно менші ніж за кредитами у гривні. Тому з метою здешевлення лізингових послуг більшість лізингових компаній отримували кредити  у валюті. Це було вигідно і лізингоодержувачам, які сплачували лізингові платежі у гривні. Більшість лізингових компаній, сподіваючись на постійну відносну стабільність валютного ринку, не прив'язували лізингові платежі до курсів іноземних валют. На жаль, навіть якщо у договорі лізингу і передбачено збільшення лізингового платежу у відповідності до зміни курсу, більшість лізингоодержувачів відмовляється сплачувати перераховані лізингові платежі, мотивуючи це тим, що така норма не передбачена чинним законодавством України. А погашення валютних кредитів для окремих лізингових компаній є навіть більшою проблемою ніж припинення сплати лізингоодержувачами лізингових платежів, тому що різниця в курсі перевищила 70% і щодень зростає.

Підсумовуючи сказане, можна констатувати, що основними проблеми з якими стикається будь-яка лізингова компанія в Україні з вересня 2008 року, є:

  • затягування або припинення сплати чергових лізингових платежів (ризик замороження лізингових платежів), що веде до ризику не повернення кредитів банкам та іншим фінансовим установам;
  • зростання курсової різниці між гривнею та іноземною валютою;
  • зупинка виробництва, програм з розширення та модернізації виробництва;
  • припинення кредитування виробників.

    ТОВ „КрАЗ Лізинг", яку я представляю, з самого початку утворення працювала на ринку вантажних автомобілів, будівельної техніки, промислового обладнання. Одним з напрямків для нашої лізингової компанії є лізинг вантажних автомобілів КрАЗ та спецтехніки на його базі. Враховуючи цю обставину, а також те що одним із наших співзасновників є Холдингова компанія „АвтоКрАЗ", ми спільно розробили програму „Лізинг автомобілів КрАЗ від виробника на найвигідніших умовах". Реалізація цієї програми дає можливість нарощувати, а не скорочувати лізинговий портфель, підтримувати виробника, реалізуючи у цих складних умовах його техніку. Аналізуючи ситуацію на ринку лізингових послуг, можна сказати що аналогічні схеми пропонують і інші лізингові компанії, які засновані виробником чи продавцем, або які є близькими до них. На жаль, при реалізації цих програм ми впираємося в одну із глобальних проблем виробників, які можуть бути потенційними лізингоодержувачами - зупинка виробництва, нестача власних обігових коштів, про що вже говорилось раніше.

    Зрозуміло що лізингові компанії не зможуть окремо вийти з кризи, бо ця криза зачепила всі сторони економіки та фінансів в Україні. Свою роль звичайно відіграла і політична криза. Кризу можна подолати лише спільними зусиллями всіх суб'єктів в Україні при злагодженій роботі законодавчої та виконавчої влади, зрозумілих та виважених дій Національного банку, комерційних банків, власників потужних корпорацій та холдингів. При прийнятті будь-яких рішень необхідно враховувати, що лізинг - це різновид інвестицій у виробництво, а тому не можна допустити банкрутства лізингодавців.

Отже, які я бачу реальні шляхи виходу лізингових компаній із кризи:

  • надання лізинговим компаніям виробниками та/або продавцями предмету лізингу товарного кредиту строком до 2-х років;
  • забезпечення на законодавчому рівні можливості пере кредитування лізингових компаній з валютного кредиту на кредит гривневий за курсом гривні до іноземної валюти, яка діяла на час укладання кредитного договору та на відсоткову ставку, яка діяла для гривневих кредитів, не цей самий час. Компенсувати різницю зобов'язати Нацбанк за рахунок позики МВФ;
  • відновити виробництво, будівництво та інші галузі економіки за допомогою:

а) кредитування виробників та лізингові компанії на доступних умовах (відсотки за кредити в гривні не вищі 15 - ти річних) (за рахунок кредиту ВМФ);

б) зниження у двічі податку на прибуток та ПДВ з одночасним розширення бази оподаткування, щоб не отримати обвал державного бюджету;

в) ввести ставку амортизації для предмету лізингу на рівні 25 %;

  • звільнити до 2020 року банки і інші фінансові установи від сплати податку на прибуток, одержаного ними від надання кредитів лізинговим компаніям, на строк не менше ніж два роки для реалізації договору лізингу;
  • звільнити до 2020 року лізингові компанії від сплати податку на прибуток одержаний від лізингової діяльності;
  • внести зміни до Господарського кодексу України, у статті 339 вилучити лізингові операції із числа банківських операцій та у статтю 347 вилучити лізингові кредити із переліку банківських кредитів, а статтю 351. „Лізингові операції банків" - вилучити.
  • Всі ці та інші зміни необхідно прийняти у вигляді Законів України. Наші пропозиції ми спільно із Асоціацією „Укрлізинг" передавали не одноразово на розгляд у комітети Верховної Ради, та на жаль до цього часу ці пропозиції не розглянуті. Напевне нашим „державним мужам" сьогодні не до реанімації виробництва, не до подолання економічної кризи в державі, що дуже прикро. Лише об'єднання зусиль всіх спеціалістів лізингових компаній, всіх лізингових компаній, громадських організацій, які об'єднують, як спеціалістів, так і лізингові компанії, змусить державні органи  повернутися обличчям до найперспективнішого напрямку інвестицій у розвиток економіки.

    Ю. Луців - перший заступник директора ТОВ „КрАЗ Лізинг", сертифікований спеціаліст лізингового бізнесу
 
Останні новини:
Про лізинг
Лізинг – це сучасний ефективний спосіб фінансування транспортних засобів. Суть його полягає у довгостроковій оренді автомобіля із правом викупу в кінці строку лізингу.